Mobiel adverteren Mobiele websites Mobiel adverteren vraagt een andere benadering dan traditioneel adverteren. Tekstgebaseerde advertenties, zoals Google Adwords, en banneradvertenties zijn inmiddels al een tijdje voor mobiele inzet beschikbaar. Het verschil met normale online ads is de manier waarop ze vertoond worden. Banner ads verschijnen bijvoorbeeld binnen applicaties. Je kunt hiervoor diensten als Admob (Google) en Quattro (Apple) gebruiken. De ontwikkeling van de advertentie vereist een andere aanpak omdat er maar een beperkte ruimte beschikbaar is. Een handige extra functie van mobile ads: de gebruiker kan direct je telefoonnummer bellen, zonder eerst naar je website door te klikken. Maar pas wel op bij mobiel adverteren, want schreeuwerige beelden en flikkerende banners passen niet echt binnen dit platform. Nog meer dan bij elk ander medium gaat het hier om relevantie. Denk bijvoorbeeld aan apps (kort voor applicaties) die het leven van de consument vergemakkelijken. Denk aan Appie, Buienradar en Trein, die waardevolle content leveren in combinatie met location-based data. Een mobiele website is feitelijk niets anders dan een ‘gewone’ website. Het enige verschil is dat de mobiele variant is geopti maliseerd voor het gebruik op een klein scherm. Dit is niet altijd nodig; de meeste smartphones kunnen ook gewone sites tonen in hun browser. Toch biedt een mobiele website twee belangrijke voordelen ten opzichte van zijn ‘grote broer’: • rotere gebruiksvriendeijkheid G l Het gebruik van een gewone website kan erg bewerkelijk zijn op een mobiele telefoon. Je bent als gebruiker veel aan het in- en uitzoomen op je scherm om het overzicht te houden en het klikken op een link kan erg ‘priegelig’ aanvoelen. Omdat een mobiele website is geoptimaliseerd voor een klein scherm, zal de gebruiks rvaring e hierbij beter zijn. • ogere snelheid H gewone website heeft vaak veel grafische elementen Een (afhankelijk van het ontwerp). Aangezien de gebruiker via zijn telefoon meestal aangewezen is op een tragere verbinding, kan het laden van de site lang duren. Bij een mobiele website wordt hier rekening mee gehouden, waardoor de benodigde informatie sneller te downloaden is. 40 Pagina 39

Pagina 41

Interactieve web relatiemagazine, deze uitgave of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digitale spaarprogramma.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication