Location-based service Location-based services (LBS) zijn diensten waarbij de actuele locatie van de gebruikers centraal staat. Via GPS of 3G wordt bepaald waar de gebruiker zich bevindt, waarna hij of zij deze locatie kan delen met vrienden. Dit kan via de location-based service zelf, maar hij kan zijn locatie ook direct doorplaatsen op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Hyves. Er zijn verschillende location-based diensten actief. Voor Nederland is het met name interessant te kijken naar Foursquare, Feest.je en Gowalla. Veel trendsetters noemen LBS ‘the next big thing’. Dit komt onder andere doordat steeds meer mensen smartphones gebruiken en hierbij een internetabonnement afsluiten. Een andere verklaring luidt dat mensen steeds socialer worden en dat ze alles willen delen met hun vrienden. De verwachting is dat location based marketing in de nabije toekomst veel ingezet gaat worden door marketeers. Waarom? Omdat LBS de lokale adverteerder een prachtig kanaal geeft om heel specifiek en met veel context te adverteren. De location-based services die nu aan populariteit winnen, laten hun gebruikers op verschillende plekken inchecken. Hierdoor kun je als gebruiker punten of andersoortige beloningen verdienen. Daarnaast is het voor gebruikers ook mogelijk om een titel te krijgen binnen een locatie. Bij Foursquare wordt degene die de laatste zestig dagen het vaakst heeft ingecheckt op een locatie, de ‘mayor’. Bij Feest.je heet degene met de meeste check-ins de ‘koning’. Bezoekers van een locatie kunnen enkel inchecken, maar ook de locatie beoordelen, foto’s plaatsen en tips geven aan andere locatiebezoekers. Die tips worden zelfs vertoond als iemand op een naburige locatie incheckt. Zo kan het gebeuren dat iemand incheckt bij een restaurant en er een tip van een bezoeker van de nabijgelegen bioscoop verschijnt. Bron: CIO en PauwR 41 Pagina 40
Pagina 42Scoor meer met een webwinkel in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden vaktijdschriften online.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home