Marketing via LBS Augmented reality Voor bedrijven zijn location-based services zeer interessant, want ze bieden steeds meer mogelijkheden om bezoekers te lokken. Bijvoorbeeld door mensen te belonen voor het inchecken bij je bedrijf. Sommige restaurants geven de ‘mayor’ gratis bier of koffie. Selexyz Gianotten, sinds 2009 actief op Foursquare, geeft bezoekers die tien keer ingecheckt hebben een gratis bestseller. Bedrijven kunnen ook een route ontwerpen; interessant als je meerdere vestigingen hebt, maar ook voor een gemeente die haar bezienswaardigheden wil delen. Wanneer een bezoeker alle plekken (of een aantal daarvan) heeft bezocht, ontvangt hij een exclusief ontworpen batch. In Nederland wordt dit nog niet toegepast. Andere mogelijkheden om te boeien en te binden, zijn: • adverteren in een applicatie; • link leggen tussen merk en consument (reviews, tips); • coupon marketing door retailers (kortingscode voor gebruikers); • sponsoring door bedrijven (van events, batches etc.); • lokale zoekmarketing. Bron: Jungle Minds en en Gigaom Experts zijn het er over eens: mobile augmented reality gaat onze manier van informatievergaring definitief veranderen. Hoe het werkt? De wereld om ons heen wordt verrijkt met digitale informatie, simpelweg door de camera van je smartphone op een object of locatie te richten. Die legt een virtuele laag over de werkelijkheid heen. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde kle dingstukken op een persoon projecteren, zodat een bezoeker van een webshop diverse modellen kan passen. Nu nog via speciale browsers als Layar, maar straks ook geïntegreerd in mobiele webbrowsers die automatisch overspringen in augmented reality view wanneer de telefoon rechtop wordt gehouden. Voor Layar heb je nu nog een telefoon nodig die uitgerust is met GPS, een camera en een kompas. Heb je die niet? Geen probleem, er is een toepassing van augmented reality die je toch kunt testen. Met een ar-code roep je een virtuele laag op. Alles wat je nodig hebt is een internetverbinding en webcam. Mits de kosten dalen, kan augmented reality in de toekomst zeer interessant worden voor e-commerce. Het verschil tussen de reële wereld en de virtuele wereld wordt in ieder geval steeds kleiner wat straks gaat zorgen voor eenvoudigere en gebruiksvriende lijkere interfaces, ook voor complexe toepassingen. 42 Pagina 41
Pagina 43Voor PDF's, online lesmateriaal en vakbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw sportbladen.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home