Apps Een app of applicatie is een stukje software dat een gebruiker moet downloaden en op zijn smartphone moet installeren voordat hij het kan gebruiken. De software is specifiek voor het mobiele platform van deze smartphone geschreven. Onlangs deed een artikel in Wired (‘The Web Is Dead. Long Live the Internet’) enorm veel stof opwaaien. Het stelde dat apps in de nabije toekomst belangrijker worden dan het web zelf. De behoefte van gebruikers zal meer gericht zijn op het ontvangen dan op zelf zoeken. De ervaring bevestigt dit: door de komst van smartphones en bijvoorbeeld de iPad, heeft er de laatste jaren een verschuiving plaatsgevonden van het ‘wide open web’ naar meer gesloten platforms in de vorm van allerlei apps, waarbij internet nu veel gebruikt wordt als transportkanaal en minder om te browsen. De verwachting is dat in de toekomst de apps meer en meer web-based zullen zijn en dus platformonafhankelijk. Waarom wordt het gebruik van apps steeds populairder? Het antwoord is simpel: het werkt vaak beter en sneller. Daarnaast komt de informatie naar je toe en hoef je er zelf niet naar te zoeken. Dat verklaart ook gelijk de populariteit van de iPhone en de Android-toestellen: zij bieden de meeste apps. Binnenkort zullen de meeste bedrijven vermoedelijk beschikken over een mobiele applicatie. Een app is vooral erg geschikt voor het verspreiden van commerciële content. Zo zie je in de mediawereld inmiddels een verschuiving van gesponsorde gratis content naar ‘freemium’. Met een freemium geef je gebruikers gelegenheid de ‘light’-versie van een app te proberen, om zo mensen te stimuleren de betaalde - ‘premium’- versie aan te schaffen. Je geeft dus gelimiteerde gratis content weg als aanjager voor betaalde content. Augmented reality Op Mysteryland konden de 65.000 bezoekers een augmented reality applicatie gebruiken, waarmee ze de hele dag allerlei informatie over de DJ’s konden krijgen door simpelweg de camera van hun telefoon op een van de twaalf podia te richten. De applicatie werd voor ID&T gemaakt door Tab Worldmedia. 43 Pagina 42

Pagina 44

Voor boeken, online onderwijscatalogi en vaktijdschriften zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw publicaties.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication